Nieuws van EarlyBird
In gesprek met… Helen de Lange
bovenschools coördinator Engels en Internationalisering van Stichting Robijn
Helen de Lange is bovenschools coördinator Engels en Internationalisering bij Stichting Robijn. Stichting Robijn is een schoolbestuur van 11 openbare basisscholen in Nieuwegein en IJsselstein. In het schooljaar 2018-2019 zijn de schooldirecteuren van Stichting Robijn eruit: de wereld wordt steeds internationaler en een kwalitatief goed programma Engels vanaf groep 1 moet daarom op alle basisscholen een plek krijgen. Hoe zijn de directeuren tot dit eensluidende besluit gekomen? Wat is hieraan vooraf gegaan? Welke rol heeft Helen hierin gespeeld? Wat zijn Helens taken als coördinator? Hoe borgen zij met elkaar de kwaliteit van het programma Engels? Tijd voor een gesprek met Helen.
De grootste uitdagingen blijven tijd en geld. Maar als je ziet wat je er voor terugkrijgt dan is het dat absoluut waard!
De keuze om met alle scholen van één bestuur vroeg Engels en internationalisering een plek in het schoolcurriculum te geven wordt niet vaak gemaakt. Hoe zijn jullie tot dit eensluidende besluit gekomen?
Ik moet hiervoor heel ver terug in de tijd. Twee scholen van ons bestuur, Basisschool de Veldrakker en Basisschool de Krullevaar, waren pioniers op het gebied van vroeg Engels. Al vanaf eind jaren ’90 hadden zij een vakleerkracht Engels in dienst. Zelf werk ik naast mijn bovenschoolse taken ook als vakleerkracht Engels op De Veldrakker en Basisschool het Kasteel. In 2007 ben ik als groepsleerkracht op de Veldrakker begonnen. Ik kreeg steeds meer affiniteit met het geven van Engels les en internationalisering. Toen de vakleerkracht haar vertrek aankondigde was de keuze snel gemaakt. Na een inwerkperiode nam ik haar taken over en kreeg ik van mijn directeur de mogelijkheid om verschillende trainingen te volgen in zowel binnen- als buitenland. In 2010 werd ik ambassadeur van eTwinning. Binnen de stichting werd er steeds meer een beroep op mijn expertise gedaan. Regelmatig trok ik aan de bel bij mijn bestuur: verdienen niet alle leerlingen van Robijn het om vanaf groep 1 goed Engels te krijgen? Andere prioriteiten en geld speelden altijd een rol, maar de vorige, inmiddels gepensioneerde bestuurder zag hoe we de ontwikkeling van onze leerlingen middels Engels en internationalisering konden verrijken. Tijdens een directieoverleg kreeg ik de kans een presentatie te geven over de Landelijke Standaard vvto, de kwaliteitskeurmerken en het belang van internationale activiteiten voor onze leerlingen. Daar hebben de directeuren intern over vergaderd. Daarna zijn ze met z’n allen op studiereis gegaan naar Mallorca. Dat heeft voor een doorbraak gezorgd. Ze zijn daar op scholen gaan kijken en hebben het met elkaar over Engels en internationalisering gehad. Toen ze terug waren namen ze het besluit stichtingbreed op alle scholen van Robijn met Engels vanaf groep 1 te starten.
Welke stappen zijn er na het besluit genomen?
We zijn in september 2019 gestart met het aanstellen van een bovenschoolse werkgroep. Hierin zitten 3 directeuren en ik. Wij zijn als werkgroep bij elkaar gaan zitten en hebben een stappenplan bedacht, rekening houdend met de grote verschillen tussen de scholen qua Engels aanbod: van EIBO tot doorgewinterd vvto. Elke school is er echter vrij in hoe zij het programma implementeren. We stelden wel twee eisen: op iedere school moest een coördinator worden aangesteld en om de kwaliteit te borgen gaan we uiteindelijk allemaal op voor het kwaliteitskeurmerk. Om het invoeringstraject niet oneindig lang te laten duren is ook de afspraak dat in 2024 in ieder geval de eerste visitatie tot certificering op alle scholen heeft plaatsgevonden.
Zowel de bovenschoolse werkgroep als de coördinatoren komen 4 keer per jaar bij elkaar. Samen met de directeuren stel ik de agenda van de coördinatorenbijeenkomsten vast. Een agendapunt dat regelmatig terugkeert is bijvoorbeeld ‘omgaan met weerstand’. Andere onderwerpen zijn het schrijven van het beleidsplan, het aanvragen van subsidies, internationalisering, CLIL, English corners, scholing en het keurmerk. We hebben met elkaar een Sharepoint ingericht waar we alle materialen, ideeën, belangrijke documenten, etc. delen. De uitkomsten van de vergadering worden in de werkgroep besproken en dan bepalen we weer wat de volgende stappen zijn. De werkgroep zet indien nodig het onderwerp op de agenda van het directieoverleg om hun collega’s bij te praten.
Hoe zorgen jullie voor borging van kwaliteit?
We zetten in op scholing van zowel de coördinatoren als de leerkrachten. Voor de coördinatoren hebben we incompany de coördinatorencursus ingekocht. Vanuit de werkgroep hebben we het advies gegeven dat er minstens 2 leerkrachten van elke school de opleiding specialist vvto moet volgen. Daarnaast hebben we de Robijn Academie. Hierin bieden we workshops aan om expertise met elkaar te delen. Uit de hele stichting kunnen de leerkrachten zich inschrijven. Wij hebben een fijne samenwerking met het Anna van Rijn College. Zo delen we bijvoorbeeld de kosten als onze leerkrachten bij trainingen voor het Cambridge certificaat aansluiten en organiseren we mooie activiteiten met elkaar, voor en door leerlingen. Engels staat nu hoog op de prioriteitenlijst binnen Robijn.
Tenslotte hebben we ervoor gekozen dat alle scholen opgaan voor een kwaliteitskeurmerk. Wij willen ook aan de buitenwereld laten zien dat wij een kwalitatief goed programma Engels hebben op al onze scholen. De werkgroep heeft zich in alle drie de keurmerken verdiept. Welk keurmerk past bij ons? We kwamen toen unaniem uit op EarlyBird.
Als je 3 wensen zou mogen doen wat betreft je werk. Welke zouden dat dan zijn?
1. Plezier tijdens de lessen voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. Het is immers het meest gave vak dat er is.
2. Integratie van het vak Engels in het schoolcurriculum.
3. Voor iedere leerling een internationale ervaring.
De grootste uitdagingen blijven tijd en geld. Maar als je ziet wat je er voor terugkrijgt dan is het dat absoluut waard!