Studiedagen voor leden van EarlyBird
Online EarlyBird Master Class
1 + 1 = 3: Hoe je wereldburgerschapsonderwijs en vroeg Engels optimaal kunt combineren
Je kunt de Master Class terugkijken op het EarlyBird-portal.
Op 29 september 2021 organiseren we voor onze leden de EarlyBird Master Class. De Master Class is een tweejaarlijkse studiemiddag die in het teken staat van de relatie tussen wetenschap en onderwijspraktijk. De spreker is dit keer Joana Duarte, bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en Tweetalig Onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. Zij gaat in op de vraag hoe wereldburgerschapsonderwijs bij kan dragen aan het omgaan met diversiteit en het beter beheersen van de Engelse taal.
De Master Class vindt online plaats via Microsoft Teams. Deelname is gratis voor leden van EarlyBird.
Klik hier om je in te schrijven. Meer informatie over het programma en de spreker vind je hieronder.
Programma
14.30-14.45: | Inloop |
14.45-16.15: | Start interactieve Master Class |
16.15-16.30: | Tijd voor vragen |
De Master Class vindt online plaats via Microsoft Teams.
Inschrijving
Is jouw basisschool of kinderdagverblijf lid van EarlyBird? Schrijf je in voor de Master Class via dit inschrijfformulier.
1 + 1 = 3: Hoe je wereldburgerschapsonderwijs en vroeg Engels optimaal kunt combineren
In deze masterclass gaat Joana Duarte in op de vraag hoe wereldburgerschapsonderwijs bij kan dragen aan het omgaan met diversiteit en het beter beheersen van de Engelse taal.
John Dewey zei: Education is not preparation for life. Education is life itself. Volgens deze visie op onderwijs worden scholen gezien als een proeftuin van de ‘echte’ maatschappij. Als we dit vertalen naar de context van het vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) houdt dit in dat de visie op wat het leren van een vreemde taal op de basisschool betekent moet worden verbreed van:
1. taal als doel, naar
2. taal als middel en
3. taal en onderwerp.
Vanuit het perspectief van deze drieslag verkennen we hoe vvto als middel en onderwerp kan worden ingezet om inclusie en wereldburgerschap mogelijk te maken. Wat zeggen de onderzoeken hierover? Welke voorstellen zijn er vanuit curriculum.nu?
Tot slot leggen we de link naar de onderwijspraktijk met voorstellen voor lesactiviteiten over wereldburgerschap en vvto, waarbij de aanwezige diversiteit in de klas wordt benut en tegelijkertijd een bijdrage wordt geleverd aan persoonsvorming en identiteitsontwikkeling van de leerlingen.
Over de spreker:
Joana Duarte is bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en Tweetalig Onderwijs aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen op de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld door Nuffic. Daarnaast is zij ook lector Meertaligheid en Geletterdheid aan de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden en universitair hoofddocent bij de vakgroep Friese taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek richt zich op taalonderwijs in meertalige omgevingen in het primair en voortgezet onderwijs.