CLIL 1 – Wat is CLIL? CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Een thema of zaakvak (Content) wordt aangeboden in de vreemde taal (Language). Deze twee aspecten zijn zoveel mogelijk in balans. Naast Content en Language (Communication) spelen Cognition en Culture een rol.
CLIL 2 – De taal bij CLIL Bij CLIL-lessen draait het niet alleen om de language of learning (kernwoorden, -structuren en chunks) en de language for learning (alledaagse taal), maar ook om taal die leerlingen leren door de nieuwe inhoud: de language through learning.
CLIL 3 – Het ondersteunen van de taalverwerving Tijdens een CLIL-les krijgen de leerlingen constant nieuwe inhoud te verwerken, terwijl ze nog niet alle begrippen en structuren in het Engels kennen. Ze hebben daarom hard de steun nodig van jou en elkaar.
CLIL 4 – De inhoud bij CLIL In een CLIL-les kun je allerlei onderwerpen en vaardigheden aan bod laten komen. Denk bij inhoud niet alleen aan feitenkennis, maar aan allerlei communicatieve vaardigheden en denkvaardigheden.
CLIL 5 – De opbouw van een CLIL-les In een CLIL-les zijn vier onderdelen (4 C’s) belangrijk: Content, Language / Communication, Cognition en Culture. Om deze allemaal aan bod te komen is het nodig om een blauwdruk van een lessenserie en een lesplan per les te maken.