Nieuws van EarlyBird
In gesprek met… Celine Jonkers
vvto-coördinator op de Bernardusschool in Zoeterwoude
Celine Jonkers is vvto-coördinator op de Bernardusschool in Zoeterwoude. De Bernardusschool timmert al een aantal jaar aan de weg en wordt dit schooljaar gevisiteerd voor het EarlyBird kwaliteitskeurmerk. Celine rondde voor de zomervakantie de Basiscursus vvto-coördinator af. We spreken met haar over haar rol en de meerwaarde van een vvto-coördinator op school.
Hoe ben je het schooljaar van start gegaan?
Ik heb een presentatie voor het team gehouden over de meerjarenbeleidsdoelen Engels. Waar werken we naartoe en waar gaan we dit jaar aan werken? Ook heb ik het team geïnformeerd over het kwaliteitskeurmerk. We willen namelijk graag dit schooljaar het EarlyBird kwaliteitskeurmerk halen. Ik heb vijf data ingepland om samen met de werkgroep Engels om de tafel te zitten en op die manier het proces te bewaken. De werkgroep bestaat uit leerkrachten uit elke bouw en ikzelf. Het doel van de werkgroep is zicht houden op zaken die rondom Engels gebeuren en het meerjarenbeleidsplan.
Uit het onderzoek Peil.Engels blijkt dat de aanwezigheid van een coördinator en/of werkgroep Engels positief samenhangt met de prestaties van de leerlingen. Wat is de toegevoegde waarde van een coördinator? Verbaast het je dat een school beter scoort als er een coördinator is?
Nee, dat verbaast mij niet. Als er geen coördinator is loopt het niet goed. Het wordt dan niet als belangrijk gezien. De aanwezigheid van een coördinator onderstreept dat iets belangrijk is. We hebben namelijk ook een taalcoördinator en een rekencoördinator. Voor mij is Engels net zo belangrijk als taal en rekenen.
Als coördinator kun je je collega’s ook helpen als ze onzeker zijn over hun Engels of worstelen met de vraag ‘Hoe moet ik Engels geven?’ Door de Basiscursus vvto-coördinator heb ik veel kennis in huis gehaald waardoor ik een vraagbaak en een voorbeeld voor mijn collega’s kan zijn. Ze kunnen bij mijn les komen kijken of we kunnen samen naar hun les kijken om het voor te bereiden. Je kan ze ook attenderen op cursussen die ze verder kunnen helpen, omdat je je er meer mee bezig houdt. Twee collega’s kwamen bijvoorbeeld naar mij toe met de vraag of er niet iets was voor hun onzekerheid in het spreken. Dat heb ik voor hen uitgezocht en zij gaan nu de cursus Let’s talk volgen.
Waarom heeft de Bernardusschool voor een vvto-coördinator gekozen? Wat is de trigger geweest? Want het hoeft niet: er zijn genoeg scholen die geen vvto-coördinator hebben.
Sabine, onze directeur, doet veel met internationalisering. Zij heeft een visie op de 21e-eeuwse vaardigheden, de wereld waarin we leven, hoe we kinderen het beste klaar kunnen stomen voor de maatschappij. Engels is daar een belangrijk onderdeel van. Als je directeur daar het belang van inziet werkt dat stimulerend.
Ik ben in 2016 op de Bernardusschool gekomen en vanaf het schooljaar daarna ben ik in de werkgroep Engels gegaan. Ik heb intrinsiek altijd wel iets gehad met het vak Engels. Toen ik in de werkgroep kwam zat Sabine er zelf ook in, puur omdat er niemand was die kar trok. Toen waren we nog bezig met de eerste visitatie voor het EarlyBird-keurmerk en waren we nog wel wat onzeker. Sabine heeft toen een keer iets laten vallen over de Basiscursus vvto-coördinator en ik dacht: Dit is iets voor mij! Dit wil ik doen! Ik denk dat dat ook bij mijn kwaliteiten past. Het is iets waar ik enthousiast van word en daar ga ik echt voor. Ik kan daardoor andere mensen enthousiasmeren om dat samen met mij te doen. Sabine kan dat niet alleen, want als directeur heeft zij al genoeg te doen. Toen ik aanbood om de coördinatorcursus te doen sprong ze een gat in de lucht!
Zie jij een meerwaarde in de cursus die je hebt gevolgd voor jouw rol als coördinator?
Absoluut! In de cursus heb ik zoveel kennis opgedaan die mij helpt als coördinator. Het is heel anders dan bijvoorbeeld de cursus Classroom English. In die cursus ben je meer bezig met ‘Hoe geef ik Engels in de klas?’ Hier gingen we veel meer de diepte in en kijk je verder dan de methode en de les die je geeft. Je vergroot je achtergrondkennis, je krijgt zicht op waar je naartoe wil, je ontwikkelt je als vraagbaak voor je collega’s en in je rol als coach. Voor mij heeft de cursus zeker een meerwaarde.
Krijg je ook extra uren voor je rol als vvto-coördinator? Je hoort vaak dat vvto-coördinatoren geen extra uren krijgen en het in hun vrije tijd moeten doen.
Het is bij ons een LB-functie. Niet alle LB’ers krijgen hier uren voor, dus het is een beetje schipperen in je eigen tijd. Er staat wel tegenover dat je in deze functie niet in heel veel andere werkgroepen hoeft te zitten. Dus daarin word je gecompenseerd.